Sunday, October 30, 2005

Böcker jag gett upp hoppet om

Jag tycker om att läsa böcker. Tyvärr räcker inte tiden till ibland och då får bokläsandet ligga på sparlåga ett tag. Denna - ganska konstanta - sparlåga har inneburit att jag har ett flertal böcker i min samling som jag inte har läst än. Flera av dem skulle jag vilja börja på redan nu medan det finns vissa som jag vet bara kommer stå och ta upp plats på min alltmer dammiga bokyhylla.

Följande böcker har jag gett upp hoppet om:

Norweigan wood av Haruki Murakami. Jag har försökt att läsa den här boken två gånger. Men det går bara inte. Efter andra försöket insåg jag att det är lika bra att lägga ner, den här boken kan användas till bättre saker, typ toapapper eller som värmetillskott att elda med när elementen pajar i vinter.

Tysk-svenska, svensk-tyska ordboken. Införskaffades av en ambitiös 13-åring som skulle börja läsa tyska. Mina betyg i tyska klarade jag med godkänt men inte fan var det tack vare ordboken.

Hamlet av - ni vet vem. Ytterligare ett sånt där ambitiöst projekt. Man är i London och det kryllar av bokaffärer (boklådor ska det visst heta om det är två eller flera bokaffärer men det låter så konstigt så det struntar jag i). Flera av affärererna har fina erbjudanden som tre bcöker för tre pund. Och det är klart att man köper på sig en del då, bl.a. diverse olika klassiker. Shakespeare i all ära, men speciellt roligt i bokform är det inte. Visst kryllar det av kända repliker men det gör sig mycket bättre på en teaterscen.